Napínání papíru – věčné téma každého, kdo se věnuje akvarelovému malování.
Pokud se i vy někdy potýkáte s kroucením papíru, odlepováním pásky nebo hledáte ideální způsob přípravy plochy pro techniku mokré do mokrého, pak čtěte dál. V tomto článku najdete přehled všech běžně používaných způsobů napínání papíru – včetně jejich výhod, nevýhod a doporučení z praxe.
Co si budeme povídat, napnout papír, aby se nezkroutil, je občas nadlidský úkol. O tom mám článek z dřívějších let, který byl jistě užitečný mnohým z vás.
Abych nevyzdvihovala jen jednu variantu, rozhodla jsem se vám ukázat různé možnosti napínání papíru pro akvarelové či jiné vodové techniky, kde řešíte možnost kroucení papíru. Velmi rychle si můžete udělat obrázek o tom, jaká varianta je právě pro vás.
Nechcete se vázat a raději volně a především ihned malujete? Tak tento způsob je pro vás.
Vhodné pro expresivní techniku, kdy potřebujete, aby barvy stékaly určitým směrem.
Maximální volnost při manipulaci s papírem.
Papír se výrazně kroutí, zvláště při větším množství vody.
Nevhodné pro přesnou detailní práci.
Namočíte papír z obou stran a tím se přilepí k hladké podložce. Takto malují někteří krajináři. Toto napínání je skvělé pro techniku mokrý do mokrého.
Perfektně se hodí pro techniku mokrý do mokrého, barvy krásně splývají.
Rychlá příprava bez dalších pomůcek.
Po uschnutí se papír často výrazně zkroutí.
Není vhodné pro precizní malbu.
(nejde o napnutí, protože se papír v podstatě jen páskou přilepí k desce)
Žlutá malířská krepová páska se často používá k rychlému přichycení papíru k desce. Je to však to nejlepší řešení? Pro mě rozhodně ne. Někomu to může fungovat, ale mě to nefungovalo snad nikdy. Jediné, kdy si můžete žlutou páskou pomoci – když malujete jen malou drobnou malbu, která nepotřebuje napínat.
Rychlé a snadné řešení.
Vhodné pro menší malby nebo skicování.
Při větším máčení se páska odlepuje.
Může poškodit papír při sundavání.
Níže se můžete podívat, jak dopadl papír, který byl přichycen jen žlutou rýžovou páskou – papír se hodně kroutil.
A jak to dopadlo při schnutí? Hodně jsem máčela. Je to pravda, ale u akvarelu to tak bývá.
Jedna z nejoblíbenějších metod mezi profesionálními akvarelisty.
Jedná se o napínání mokrého papíru – postup učím na kurzech nebo ho najdete v článku na mém blogu.
Papír drží pevně i při větším množství vody.
Minimální vlnění, pokud je páska správně aplikována.
Při odstranění pásky se musí okraje odříznout (zmenšení formátu).
Potřebuje pečlivý postup (jinak se může páska odchlípnout) – ten vás ráda naučím na kurzech.
Napínání na dřevěný či jiný rámeček s lištami. Je více možností rámečků a níže na fotografi můžete vidět můj dřevěný rámeček s lištami, které se přišroubují k hlavní destičce.
Můžou být ale i rámečky jednoduché (z dřevěné lišty), ke kterým přichytáváte papír po stranách připínáky, ty tu už rozebírat nebudu.
Papír se nevlní ani neodlepuje.
Vhodné pro opakované použití.
Vyšší pořizovací náklady nebo časová náročnost při výrobě.
Při odstraňování je nutné okraje odříznout, čímž se podstatně zmenšuje formát.
Na mých kurzech akvarelu se naučíte, jak správně napínat papír klihovou páskou nebo jak používat napínací rámeček. Vše si vyzkoušíte pod vedením s praktickými ukázkami.
📅 Nejbližší kurzy:
Červen 2025 – jednodenní workshop
8.–10. srpna 2025 – víkendový kurz (už teď se můžete přihlásit!)
Každý způsob napínání papíru má své využití. Záleží na vašem stylu, technice i typu malby. Pokud to ale s akvarelem myslíte vážně, doporučuji investovat do kvalitní přípravy papíru – odměnou vám bude ten nejlepší zážitek z malby.