Podzimní kurzy už od října >
Vždy když tvoříte, měli byste mít na paměti proč dílo dělám, co tím chci říct a co si z toho divák může odnést. Jsou to základní otázky, které si můžete pokládat i sami pro svou tvorbu. Jedním z hlavních pomocníků vám můžou být barvy a použití jejich kontrastů. Zkuste zapřemýšlet, jestli nějaké kontrasty vědomě používáte. Rozepsala jsem mnoho možností, které při práci výtvarníka jistě využijete.
Před několika lety jsem milovala kresbu a z malby především akvarel. Kreslit podle skutečnosti nebylo tak obtížné, horší chvíle pro mě nastávaly, když jsem musela kreslit ilustrace podle své představy. Již jsem tuto svou epizodu života zmiňovala, proto se o tom nebudu víc rozepisovat. Můžete se začíst do mého příběhu a zjistit, jak jsem to měla.
Ať už jste začátečník či pokročilý výtvarník, tento článek vám může být pomocí. Mě by před lety, jako vystudované ilustrátorce, jistě pomohl. Nevím, z jakého důvodu jsem nedokázala používat barvy. Nejspíš to bylo tím, že jsem si jich sice všímala, ale nikdy jsem hned nevzala barvy do ruky a nezaznamenala si je na papír, abych upevňovala nové zkušenosti a dovednosti do praxe.
Proto prosím, hned jak uvidíte zajímavou kombinaci, klidně si ji zaznamenejte. Udělejte s ní nějaký výtvor, ať se tyto zkušenosti upevní. Teorie jsem za ta léta měla nasbíráno až až, ale nedokázala jsem je praktikovat.
Když jsem dokončila magisterské studium, dala jsem si 2 úkoly
Tento článek berte jako pomocnou ruku pro své vlastní rozvíjení a učení se všímat. Baví mě sdílet své poznatky s ostatními. Protože jsem si prošla kus cesty a vím, co jsem dělala špatně. Ale také vím, co jsem se naučila a díky tomu jsem se hodně posunula.
Ať už je vaše zaměření jakékoliv (myslím výtvarné), je dobré pěstovat cit pro barvy. Někdo má spíš oko na barvy a pak třeba musí více trénovat techniku kresby, anatomii a podobně. Jiný zas má kresbu v malíku a když nanese barvy, vše se zabije. Pak je ještě jedna skupina a ta se třeba pere úplně s jinými záležitostmi své práce, ale tyto dvě oblasti má přirozeně dané.
Vůbec vás ale nemusí odradit, když se vám v něčem nedaří. Je stále možné se zdokonalovat a na své tvorbě pracovat. Čím víc budete dělat to, co máte rádi, tím více se to bude ukazovat na výsledku.
Tipy, jak se s barvami více kamarádit
Miluji dětské knihy, obrázky pro děti a tak jsem vždy hodně času studovala ilustrace i z hlediska barev. Jsou různé možnosti, jak s barvami naložit.
Kdybyste se chtěli dozvědět více o používání různých kontrastů, podívejte se níže. Je důležité myslet na to, že používání kontrastů je výhodné, protože lidé tyto kontrasty mají rádi.
Při použití velkých kontrastů na celém díle, dochází k působení agresivnímu, nepříjemnému, provokujícímu a občas i oku nelahodícímu. Jsou však určité chvíle, kdy takové nálady či provokace potřebujeme docílit a je to v pořádku.
Vezměte si tuto inspiraci pro přemýšlení nad dalšími vašimi výtvory. Použila jsem některé své ilustrace pro vysvětlení jednotlivých pojmů, ale také ilustrace jiných autorů.
Pro zjednodušení vysvětlení barevných kontrastů se běžně používá barevné kolečko. Tady ho máte a můžete se k němu vracet.
Barvu lze využít v jejích tónech a odstínech a přitom docílit zajímavého výsledku.
Zvolíme jednu hlavní barvu a k ní přidáme blízké barvy, jež vidíte na barevném kruhu.
Vzniká použitím dvou protilehlých barev na barevném kruhu. Pokud se použijí přímo vedle sebe, vyniká tak jejich intenzita ještě více.
Červená, oranžová, žlutá, žlutozelená – všechny barvy jsou spojovány se sluncem a pocitově ohřívají.
Zelená, modrozelená, modrá, fialová, červenofialová – všechny barvy spojované s vodou, pocitově ochlazují.
Použití světlých a tmavých odstínů, které vytváří kontrast světla a tmy.
Kontrast vytváří syté a málo syté barvy.
Hladké plochy (monotónní) se kombinují s plochou, která má texturu. Tento efekt se dá použít i u kresby, kdy nakreslíte jednoduchou plochu například nebe a k tomu detailně nakreslíte trávník na louce.
Kontrast tvaru způsobí použití různých hranatých a organických tvarů, dlouhých a krátkých tvarů nebo kruhů a obdélníků.
Možná si tento kontrast nedokážete dobře představit. Nejde o nic složitého – oko sleduje nejdříve tvrdé, jasné linie. Ty jsou kontrastní s měkkými a ztrácejícími se liniemi.
Ráda v ilustracích využívám kresebné prvky s neohraničenými skvrnami barev, které se ztrácí většinou v pozadí. Ty krásně doplňují zbytek kresebné ilustrace.
Je dobré si toto vedení oka uvědomovat a používat ho při své tvorbě cíleně, abyste divákovi pomohli v lepší orientaci a vedli ho obrazem, jak potřebujete. V malbě se dá tento kontrast využít velice jednoduše a v kresbě určitě můžou být jasné linie kontrastní s rozmazáním například grafitu.
Pro lepší orientaci v obrazu se skvěle hodí i používání detailů a volných zjednodušených ploch. Díky tomu získá divák přehled, na co se zaměřit. Pokud tápete, co ponechat jednodušší a co vypíchnout, zkuste se zeptat sami sebe – Co je na obraze nejdůležitější? Co tím chci říci? Podstatné udělejte detailní a zbytek zjednodušte.
Pokud jste začátečník, není určitě podstatné se řídit všemi pravidly. Doporučila bych si vzít jeden z bodů a na ten se zaměřit. Pozorovat, kde tento kontrast vidíte. Zkoušet si s použitím daného kontrastu vytvořit své dílo. Prostě si hrát. To je při tvorbě to nejpodstatnější.
Sama maluji nejčastěji akvarelem a moc mě baví si s barvami hrát, zkoumat jejich vztahy a ladění. Můžete se do prozkoumávání akvarelu pustit se mnou v 3 denní kurz akvarelu, který je pro úplné začátečníky, ale inspiraci v něm mohou nalézt i pokročilejší malíři.
Jestli vám dělá problém se pustit do samotné tvorby. Stále to odkládáte, doporučím vám tento návod, který velmi účinně rozproudí tvůrčí energii.
Pokud vás zajímá víc z mé tvorby, můžete se podívat do portfolia.
Použité zdroje: drawpaintacademy.com, cs.wikipedia.org
Míša